Som alle andre store vellykkede kulturarrangement, så må det også her en stor stab frivillige til for at det hele skal gå i hop praktisk og økonomisk. Vi vil derfor benytte anledningen til å takke alle frivillige i og utenfor Numedalsbanens venner som gjorde en meget verdifull innsats denne helgen. En ekstra takk til 4H som på en suveren måte holdt stasjonen i Flesberg åpen lørdagen og til torgkonene på Rollag stasjon som bidro til at vi kom i mål med noe som minnet om markedsdag på lørdagen.
 |
Tog 2902 nærmer seg Flesberg st. Foto: Nils Friis |
Det hele startet fredag ettermiddag med motorvogn fra Kongsberg kl.17.00. Selv om det ikke var mange med da vogna forlot stasjonen i Kongsberg, så kom det gledelig mange på underveis. Spesielt var det mange som gikk på i Svene og Flesberg. Det var derfor et godt besøkt ettermiddagstog som kunne trille inn på perrongen i Rollag der en ikke ubetydelig folkemengde hadde samlet seg for å ta imot. På stasjonen i Rollag var mange også møtt frem for å få med seg foredraget om knottgeneratoren som ble holdt av Knut Trollerud. Etter foredraget ble det skumringstur i motorvogna til Flesberg og tilbake. Det var blitt seint da motorvogna rullet inn som siste tog for kvelden og satte punktum for en vellykket start på helgen.
 |
Torgboden på Rollag stasjon og tog 2901 er snart klar til avgang. Foto: Nils Friis |
Lørdag var markedsdag og kjøring med motorvogn fra Rollag og damp fra Kongsberg. Det var lagt inn kryssing mellom damp og motorvogn i Flesberg etter samme mønster som året før. I stasjonshuset på Flesberg stasjon hadde 4H rigget til togkafe, billedutstilling ute på veggen og salg av Numedalsbaneeffekter samt mat og drikke. På stasjonen i Rollag hadde torgkonene tatt oppstilling med sin meget innholdsrike torgbod. Her var noe både for liten og stor. Utvalget spente fra sukkertøy, honning, egg og poteter til strikkeprodukter, nisser og tresleiver. Inne på stasjonen var det utstilling og salg av effekter. Ute kunne man få kjøpt noe å bite i. I tillegg til Numedalsbanebrus fra Stordalen på Kongsberg, var det også i år muligheter til å spise rallarsuppe fra vertshuset i Veggli.
 |
Godt besøkt motorvogn og god stemning i tog 2901 på vei mot Kongsberg. Foto: Nils Friis |
Alle togene var godt besøkte og det var en fin atmosfære både i togene og på stasjonene. Folkene i Norsk museumstog og Valdresbanen bidro til at togene holdt ruta og at folk kom av og på der de skulle. Våre billettører kunne i år skilte med ekte Edmonsonske pappbilletter med riktig Numedalsbanepåtrykk fra billett-trykkeriet til Norsk jernbaneklubb.
 |
Klipping av Edmonsonske billetter i motorvogn fra Rollag. Foto: Nils Friis |
Søndagen var det togkjøring etter samme mal som dagen før. Kun stasjonen i Rollag var åpen, men det så ikke ut til å legge noen demper på stemningen for de reisende. Det hadde vært ordentlig kaldt om natta så det ble dampfyrt i vognene som forlot Kongsberg kl.12.00. Beklageligvis var det litt kaldt i de to bakerste vognene, men det tok folk med fatning og godt humør. Også denne dagen var oppmøte av reisende og folk på stasjonene meget godt. På første kryssing i Flesberg var det over 80 reisende og kun ståplass i motorvogna fra Flesberg til Kongsberg. Kapasiteten på motorvogna var redusert i forhold til under fjorårets jubileumsfeiring, men eventuelt neste gang vil vi igjen vurdere om vi må henge styrevogn på motorvogna for å øke kapasiteten.
Da siste motorvogn rullet inn på stasjonen i Kongsberg søndag kveld, kunne vi konstantere at nok en vellykket toghelg på Numedalbanen var over for denne gang.
 |
Dampen beundres i Rolla. Foto: Nils Friis |
 |
Stor folkemengde i Flesberg venter på dampen sammen med motorvogna som står i spor 2. Foto: Nils Friis |
|